Satisfaction and Loyalty of Honda Motorcycle Consumers in Jember

  • Reiga Ritomiea Ariescy Management, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia.
Keywords: price; product quality; customer satisfaction; customer loyalty

Abstract

This research aims to analyze the effect of price and product quality on satisfaction and loyalty of Honda motorcycle customers in Jember. The research design is confirmatory research. The research population is all customers of Honda motorcycles in Jember, and then researcher take 114 sample. Researcher take respondents used non-probability sampling techniques with purposive sampling approach. Analysis tool used Structural Equation Modeling (SEM). The results of this research prove that product quality has a significant effect on customer loyalty. Product quality also has a significant effect on customer loyalty. Price does not effect on customer satisfaction, but price has a significant effect on customer loyalty. Customer satisfaction has a significant effect on customer loyalty.

References

Dharmmesta, B. S. (1999). Loyalitas pelanggan: Sebuah kajiankonseptual sebagai panduan bagi peneliti. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia,14(3).

Iriyanti,E.,Qomariah, N.&Suharto, A. (2016). Pengaruh harga, kualitas produk dan lokasi terhadap loyalitas pelanggan melalui kepuasan sebagai variabel intervening pada depot mie pangsitJember. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 2(1).

Kotler, P. (2009). Manajemen pemasaran. 13thEd. Jakarta: Indeks Kelompok Gramedia.

Kotler, P.&Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip pemasaran. 12thEd. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P.&Keller, K.L. (2007). Manajemen pemasaran.12thEd. PT. Jakarta: Indeks.

Lupiyoadi, R. (2006). Manajemen pemasaran jasa: Teori dan praktik. Jakarta: PT. Salemba Empat.

Mulyo, B.&Ukudi. (2007). Pengaruh kualitas produk, kepercayaan dan komitmen terhadap loyalitas nasabah. Jurnal Bisnis dan Ekonomi, 14(2), 215-227.

Pongoh, M.E. (2013). Kualitas pelayanan, kualitas produk dan harga pengaruhnya terhadap loyalitas pelanggan kartu as telkomsel di kota manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi,1(4)

Pratiwi, D. I. (2010). Analisis pengaruh harapan pelanggan, kualitas produk, kepuasan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan internet flash unlimiteddi Semarang. Universitas Diponegoro, Semarang.

Rangkuti, F. (2002). Measuring customer satisfaction.Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Runtunuwu, J.G.,Oroh, S.& Taroreh, R. (2014). Pengaruh kualitas produk, harga, dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pengguna cafe dan resto cabana Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 2(3).

Saraswati, P., Kumadji, S.& Abdillah, Y. (2014).Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan dan loyalitas pelanggan(Survey pada pelanggan coffee shop starbucksdi Surabaya dan Kuala Lumpur). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 14(1).

Sembiring, I.J., Suharyono &Kusumawati, A. (2014). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan dalam membentuk loyalitas pelanggan (Studi pada pelanggan mcdonald’s Mt.Haryono Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), Vol. 15 No. 1.Sutisna. 2003. Perilaku konsumen dan komunikasi pemasaran.Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suwandi, A. S.&Suroso, I. (2015). Pengaruh kualitas layanan, harga dan citra merek terhadap kepuasan dan loyalitas pelanggan pos ekspres di kantor posBondowoso dan Situbondo.Jurnal Ekonomi Akuntansi dan Manajemen,14.

Tjiptono, F. (2008). Strategi pemasaran. Yogyakarta:Andy Offset.

Umar, H. (2005). Manajemen riset dan perilaku konsumen. Jakarta: PT. Gramedia Pusat.

Yulisetiarini, D. (2013). The role of service, price, promotion,place, and comfort on customer satisfaction and switching intention in minimarket at Jember Regency. International Research Journal of Finance and Economics, 114,24-32.
Published
2018-10-31
How to Cite
Ariescy, R. (2018, October 31). Satisfaction and Loyalty of Honda Motorcycle Consumers in Jember. Journal of Economics, Business, and Government Challenges, 1(2), 74-82. https://doi.org/https://doi.org/10.33005/ebgc.v1i2.19